widgets

KOMEN ANDA???

Wednesday, July 20, 2011

DI MANAKAH KEJAYAANKU


ISLAM adalah agama yang lengkap dan sempurna, agama progresif dan dinamik yang amat menggalakkan agar umatnya berjaya di dalam kehidupan di dunia dan di Akhirat. Sebelum memburu kejayaan yang dicita-citakan perkara penting yang perlu diperhatikan adalah membina dahulu cemerlang dalam akhlak dan keperibadian dan perhubungan sesama manusia.

Seorang insan perlulah berusaha dan memenuhi syarat ini terlebih dahulu, barulah ia akan jadi pelengkap kepada kejayaan. Apakah ciri-ciri kejayaan yang di pelopori oleh pejuang dan cendikiawan Islam yang telah berjaya memberi sumbangan yang besar ke atas kehidupan manusia? Bolehlah kita mengambil contoh kejayaan tokoh-tokoh Islam terdahulu dari sudut personaliti,keluarga, kerjaya, agama, ketamadunan, politik dan ekonomi. Kejayaan mereka menguasai ilmu dan mempraktikan ilmu yang dimiliki, telah terbukti dalam sejarah Islam, ianya telah mencipta sejarah kecemerlangan hingga di guna pakai sehingga ke hari ini.

Setiap orang yang beriman inginkan kejayaan dalam kehidupannya lebih-lebih lagi kejayaan ini akan membawa kepada kebahagian dunia dan akhirat. Apa yang utama dan penting untuk diperhatikan ialah tanda kepada kejayaan tersebut. Tanda ini menjadi kayu pengukur adakah seseorang telah memperolehinya ataupun gagal.
Imam Ibnu al-Qayyim telah menyebut tanda-tanda kejayaan ini di dalam kitabnya al-Fawaa-id:
“Sesungguhnya seorang hamba apabila bertambah pada ilmunya, bertambahlah rendah diri dan belas kasihannya.
Dan apabila bertambah pada amalnya, bertambahlah takut dan berhati-hatinya.
Dan apabila bertambah pada umurnya, berkuranglah rasa tamaknya.
Dan apabila bertambah pada hartanya, bertambahlah kepemurahan dan dermawannya.
Dan apabila bertambah pada kedudukan dan kebesarannya, bertambahlah hampirnya dengan orang ramai, menunaikan hajat-hajat mereka dan merendah diri pada mereka”.
Renungkanlah wahai sesiapa yang mengaku beriman akan ungkapan “emas” Imam Ibnu al-Qayyim di atas, adakah tanda-tanda kejayaan yang diungkapkan beliau itu ada pada diri kita? Tepuk dada tanyalah iman…

No comments:

Post a Comment