widgets

KOMEN ANDA???

Tuesday, July 26, 2011

DUNIA ISLAM AKHIR ZAMAN:: BANGKITLAH...



SEMUA menilai realiti sejauh mana kesedaran umat Islam di sekeliling kita hari ini (termasuk diri kita sendiri) tentang hakikat betapa kita sedang hidup betul-betul di penghujung akhir zaman.
Sejauh mana umat Islam hari ini sedar dunia ini hanya menunggu masa tanda-tanda besar kiamat muncul ?
Seramai mana umat Islam yang ambil tahu & percaya tentang betapa gentingnya situasi dan nasib manusia ketika ini ?

Kenapa terlalu ramai keluarga, sahabat & saudara-saudara kita yang sedang hidup dengan 'selamba' dan masih leka mengejar nikmat dunia ? Ada beberapa situasi yang berkemungkinan iaitu sama ada 'salam peringatan akhir zaman' belum disampaikan kepada mereka, atau telah disampaikan kepada mereka tapi mereka sendiri memilih untuk menolaknya.

Dari situasi di atas, pihak kami telah mengenalpasti 3 persoalan terpenting yang mesti diperhalusi dan diselesaikan iaitu :
  1. Bagaimana utk pastikan supaya kita (kami dan anda) dapat sebarkan 'salam peringatan akhir zaman' kepada seramai mungkin manusia di sekeliling kita yang termampu kita sampaikan ?
  2. Apakah yang menyebabkan ramai saudara kita yang telah diberi 'salam peringatan akhir zaman' tetapi mereka masih menolak dan meremehkannya ?
  3. Bagaimanakah cara dakwah terbaik untuk kita sampaikan 'salam peringatan akhir zaman' supaya lebih mudah mereka sedar, faham, percaya sehingga mereka turut sama berjuang bersama-sama kita ?
"Apakah yang menyebabkan ramai saudara kita yang telah diberi 'salam peringatan akhir zaman' tetapi mereka masih menolak dan meremehkannya ?"
Sekali lagi kami tekankan, umat Islam sebegini bukan di'tidur'kan, tapi hakikatnya ber'penyakit' yang sangat kronik. Keadaan dan situasi hari ini sangat bertepatan dengan hadis yang diriwayatkan dari Thauban r.a, bahawa Rasullullah SAW bersabda, dengan mafhumnya:

“Setelah aku wafat, setelah lama aku tinggalkan, umat Islam akan lemah. Di atas kelemahan itu, orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang menghadapi piring dan mengajak orang lain makan bersama.”
Maka para sahabat r.a. pun bertanya, “Apakah ketika itu umat Islam telah lemah dan musuh sangat kuat?”
Sabda Baginda s.a.w.:
“Bahkan masa itu mereka lebih ramai tetapi tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka adalah ibarat buih di laut.”
Sahabat bertanya lagi, “Mengapa seramai itu tetapi seperti buih di laut?”
Jawab Rasulullah s.a.w.:
“Kerana ada dua penyakit, iaitu mereka ditimpa penyakit al-Wahn.”
Sahabat bertanya lagi, “Apakah itu al-Wahn?”
Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Cintakan dunia dan takut mati.”

SubhanALLAH.. Sangat benar sabdamu Ya Rasulullah SAW.. Maksud hadis ini kena tepat ke muka setiap umat Baginda SAW pada hari ini termasuk diri kita sendiri. Inilah dua penyakit kronik yang telah lama melumpuhkan sendi anggota kita dari bangun berjuang melawan musuh-musuh Islam, tapi kita sanggup pula mengerah anggota tenaga & bekerja keras untuk mengejar harta dan nikmat dunia. Inilah 'realiti' umat Islam hari ini hidup dalam 'ilusi' ciptaan musuh-musuhnya sendiri.

Umat Islam hari ini sedang dalam bahaya fitnah akhir zaman. Kealpaan umat Islam bukan kerana sedang 'tidur' tapi kerana menghidap penyakit Al Wahn yang telah lama membarah dalam hati & jiwa. Untuk menyelamat umat Islam hari ini, bukan setakat menyedarkan mereka dari 'tidur' tapi melalui usaha dakwah yang berhikmah untuk merawat penyakit Al Wahn dalam diri kita semua.

No comments:

Post a Comment